Επιστρέφοντας στο σχολείο μετά τις διακοπές
- irini sour
- 6 Σεπ 2023
- διαβάστηκε 2 λεπτά
Έγινε ενημέρωση: 26 Σεπ 2023

Η επιστροφή στο σχολείο και στην καθημερινή ρουτίνα μετά από τις διακοπές μπορεί να προκαλέσει ανάμεικτα συναισθήματα τόσο για τα παιδιά όσο και για τους γονείς τους. Τα παιδιά μπορεί να νιώθουν χαρά και προσμονή που θα βρεθούν και πάλι με τους φίλους τους, αλλά ταυτόχρονα άγχος για την επίδοση και την ένταξή τους. Οι γονείς, από την πλευρά τους, ίσως νιώθουν ανακούφιση που επιστρέφει η οικογένεια σε ένα πρόγραμμα, ταυτόχρονα όμω και άγχος και πίεση για την επόμενη χρονιά.
Πώς λοιπόν θα μπορούσαν οι γονείς να προετοιμάσουν το παιδί τους για την επιστροφή του στο σχολείο;
Πρώτο βήμα αποτελεί η κατανόηση τυχόν αρνητικών συναισθημάτων του παιδιού, όπως το άγχος, η ανησυχία και ο φόβος που μπορεί να αισθάνεται για το σχολείο, τους συμμαθητές του/της, τον/την εκπαιδευτικό και τη γενικότερη προσαρμογή στο σχολικό περιβάλλον. Ακόμη και εάν δεν υπάρχουν σημαντικές αλλαγές (πρώτη μέρα στο σχολείο, αλλαγή βαθμίδας ή σχολικού περιβάλλοντος) εξακολουθεί να αποτελεί μια διαδικασία επανένταξης και προσαρμογής στις νέες συνθήκες. Μια συζήτηση με το παιδί για τις προσδοκίες του για τη νέα χρονιά, τους στόχους και τις επιδιώξεις τους μπορεί να είναι πολύ χρήσιμη και να ανοίξει το δρόμο για ουσιαστική επικοινωνία με το παιδί.
Επιπλέον, προκειμένου οι γονείς να επιτύχουν μια ομαλή μετάβαση του παιδιού, προτείνεται να επαναφέρουν ή να εισάγουν την καθημερινή ρουτίνα (πρωινό ξύπνημα, ώρες φαγητού/ ξεκούρασης κτλ.) που θα έχει κατά τη σχολική χρονιά. Για τη διευκόλυνση της εισαγωγής και εφαρμογής της ρουτίνας προτείνονται ενδεικτικά η συζήτηση με το παιδί για τα οφέλη του προγράμματος στην επίτευξη των στόχων του - εάν πρόκειται για μεγαλύτερο παιδί-, η ετοιμασία του χώρου μελέτης/ ανάγνωσης βιβλίων, ενώ για τα μικρότερα παιδιά προτείνεται η κατασκευή καρτών με φωτογραφίες ή ζωγραφιές από κάθε δραστηριότητα του παιδιού μέσα στη μέρα και η τοποθέτησή τους σε μια σειρά (π.χ. ξύπνημα - πλύσιμο - πρωινό - ντύσιμο κ.ο.κ.). Επιπλέον, ιδιαίτερα κατά τις πρωινές ώρες θα χρειαστεί να αποθαρρύνεται η παρακολούθηση της τηλεόρασης και η γενικότερη έκθεση στις οθόνες και να ενθαρρύνονται άλλες δραστηριότητες, ανάλογα με την ηλικία του παιδιού (ζωγραφική, παζλ, επιτραπέζια παιχνίδια, κατασκευές κ.α.). Με αυτό τον τρόπο θα αρχίσει το παιδί να εμπλέκεται περισσότερο σε πιο ενεργητικές δραστηριότητες.
Ένα επόμενο σημαντικό θέμα της σχολικής ζωής αποτελεί η κοινωνικοποίηση του παιδιού και η ένταξή του στην τάξη. Κάτι που θα μπορούσε να λειτουργήσει ενθαρρυντικά για το παιδί είναι να επικοινωνήσουν οι ίδιοι οι γονείς των μικρότερων παιδιών με τους γονείς των συμμαθητών τους και να κανονίσουν μια μέρα συνάντησης και επανασύνδεσης πριν ανοίξει το σχολείο. Έτσι, θα αναθερμανθούν οι σχέσεις, τα παιδιά θα μοιραστούν τις εμπειρίες τους από το Καλοκαίρι και θα ανακαλέσουν όμορφες αναμνήσεις και στιγμές τους από το σχολείο.
Ο ρόλος του γονέα, ωστόσο, στην υιοθέτηση μιας θετικής στάσης του παιδιού απέναντι στο σχολείο δε σταματά εδώ. Η σύνδεση του γονέα με το σχολείο, μέσα από την επικοινωνία με τον/ την εκπαιδευτικό και η συμμετοχή του στις σχολικές δραστηριότητες συμβάλλουν στην καλύτερη γνωριμία και σύνδεση με το παιδί και εκτός του σπιτιού. Τέλος, είναι σημαντικό για όλη την οικογένεια να φροντίζει για ένα κλίμα αισιοδοξίας και εμπιστοσύνης στο σχολείο, καθώς η αρνητική στάση του γονέα είναι πολύ πιθανό να υιοθετηθεί και από το παιδί. Αντίθετα, η υιοθέτηση μιας θετικής στάσης μπορεί να εμπνεύσει το παιδί και να αγαπήσει τη μάθηση και το σχολείο.